Blueberry-vanilla-OIAJ

De kommande 3 veckorna är min utbildning placerad i obygden, eller ja… allt är ju relativt.. 😉 Men, det tar iaf en minst en timma enkel väg. Så för att hinna med ett träningspass igår sprang jag hemifrån astidigt, duschade på gymmet som ligger bredvid centralstationen och åt min medhavda Oats in a jar medan jag väntade på pendeln. 

  
OIAJ är grymt smidigt när man måste äta frukost på språng. Mer mättande än smoothie, mindre söligt än yoghurt med müsli och sexigare än kall gröt. 

Kvällen innan blandar jag ihop allt nedanstående, häller upp i en burk och ställer i kylen. (Och lägger en sked i väskan.) Så nästa morgon är det bara att gnugga sig i ögonen, grabba burken och ge sig iväg.

1dl (40g) havregryn

2 tsk (ca 10g) chiafrön

Ca 1,5 dl (150 g) kvarg

Ca 1,5 dl vatten eller valfri mjölk

1-2 nävar valfria bär, typ blåbär el. hallon

10-20 g Whey proteinpulver -kan uteslutas

En liten bit (ca 50g) riven zucchini -kan uteslutas

Dessutom kan man slänga i lite vaniljpulver och/eller malen kardemumma för extra go’smak.

Zucchinin behövs inte men jag tycker att det blir mindre kompakt med den. Proteinpulvret kan man hoppa över, då kan man ta lite mindre vatten. Höfta lite, röran ska vara lite lös, den tjocknar under natten. Chiafröna kan man byta mot Psylliumfrön om utbudet/ekonomin förespråkar det.

Och man kan smaksätta med allt möjligt. Päran brukar köra med jordnötssmör! 😋 Googla OIAJ bara! Originalreceptet till min OIAJ hittar ni här.

  
P in the making of superfrulle till tåget. 

  

Må gott!

Advertisements