Paleo utmaningen

Japp, och jag väljer att skriva det hurtiga slitna ordet “utmaningen”, för detta kommer verkligen att bli en utmaning för mig. (Och det kommer att bli en utmaning för dig att orka läsa hela detta inlägget, hämta kaffe!)

Hela maj månad äter vi Paleo. Strikt. Jag kommer att ha några undantag, det kommer en lista på dem nedan, men jag känner att jag måste köra så strikt det bara går, annars kommer det inte att innebära någon riktigt förändring för mig.

Och förändring måste till. jag trodde att jag åt hälsosamt, men den senaste månaden har varit helt körd för mig. Fil och kvarg med solrosfrön, linfrön och kokos utgjorde minst två av dagens måltider. Chokladkaseinpudding var det tredje måltiden. Däremellan fanns ljusglimtar med något grönt och mörka hål med lakrits och choklad hysteri. Det är ingen fara, alla kan ha såna perioder, men nu känner min kropp och framförallt min mage att den perioden måste ta slut.

Så, jag träffade en vän som jag inte sett sen i julas och hon såg så grymt fräsch ut. Ansiktet hade liksom mer lyster, asfånigt, jag vet, jag låter som en reklam för hudkräm. Med det var seriöst en stor skillnad på hela hennes uppenbarelse, friskare liksom.

Så nu kör vi. 30 dagar. Fundera ut din strategi och vilka undantag du vill göra. Först tänkte jag “jag kör 30 dagar paleo men jag får äta mejeriprodukter, questbars, proteinpulver och stevia”. Hahaha, no no no.. Vad skulle då skillnaden mot min vanliga kosthållning bli?

Nu är planen denna:

– Mejeriprodukter är tillåtna någon enstaka gång som ett komplement i en måltid, tex i en sås. De får dock inte utgöra basen i en måltid. Alltså: bye bye fil & kvarg-middag.

– Kopplad till oavnstående punkt finns mitt älskade proteinpulver. Osötat naturellt proteinpulver får precis som övrigt från kossan användas som komplement vid enstaka tillfällen.

– Bönor och baljväxter är inte Paleo men de får jag äta på söndagar, för vi kör vegetariskt på söndagar och om bönor krävs för att göra en fullgod måltid så är det ok.

-Sötningsmedel är bannlyst. Detta blir en stor förändring för mig, insåg ärligt talat inte hur mycket sötningsmedel som jag konsumerat men tuggummi, Cola Zero, Läkerol och Fun Light gick åt i en rasande fart i detta hem. Jag hade ju för sjutton sötningsmedel på mina grönsaker! (Står dock fast vid att stevia på gurka är gott!)

För att klara detta har jag nu på tredje dagen insett att jag måste förbereda mat. När man är svinhungrig och rotar i kylskåp och skafferi hittar man inget paleo utom ägg och nötter, och ägg och nötter kan man tröttna på ganska snabbt. Jag rekomenderar appen Nom Nom Paleo. Hon har förutom en massa recept en 30-dagars måltidsplan. Man behöver inte följa hennes mat slaviskt, men den ger bra idéer till vad man kan äta. För att underlätta användandet av den appen behövs en omvandlingstabell från Farenheight till Celsius (finns också som chick app, tex en som heter Measures Lite) och en slowcooker. Vi har inte skaffat en ny slowcooker än (den gamla blev kvar i usa) men det är verkligen en grym grej där man fixar max 10 minuter på morgonen och sen blir middagen klar av sig själv i perfekt tid. Det går ju att slowcooka i ugn också, men ärligt, en riktigt Crock-pot är faktsikt ännu smidigare. (och drar mindre ström tror jag).

Den svenska sidan “Under vårt tak” är också bra, men ärligt talat tycker jag att de ofta blir lite för friskus och religiösa i sitt Paleotänk, lite som Paleovärldens svar på Friskis och Svettis-gympa. (plus att jag retar mig på att de avslutar varje inlägg med ett “Paleo -så gott och så enkelt!”. ) MEN! Jag har hittat bra information och recept på deras sida, OCH jag har haft träningskort på Friskis och Svettis i tre år, så jag ska liksom inte börja kaxa här.. 🙂

Okej. Världens längsta inlägg är över. Nu kör vi!

Paleo -sån lyster vi ska få! 😉

Leave a Reply

