Du din lilla sparris!

Hej!

Dagens tips är sparris.


Den är tydligen väldigt proteinrik och nyttig. Och god! Jag tycker att jag håller mig mätt länge när jag ätit sparris, skulle ju kunna bero på att den är just proteinrik. Hinner inte ta reda på fakta om det nu, men teorin känns rätt. Det är förresten proteinet aspargin som gör att det luktar när man kissar.

(Skönt när man kan lägga fram teorier på känsla, tyvärr är det nog inte riktigt så skolan resonerar när de ska bedöma ex-jobb! Gaaah!)

Hursomhelst så är den gröna godsaken oftast lite för dyr för min studentekonomi. Men nu är den i säsong och affärerna har haft erbjudanden om 10 kr/bunten så då har jag slagit till och fryst in det jag inte hinner äta upp.

Idag blev det paj med broccoli, sparris och skinka. Och stekt sparris vid sidan om, bara för att jag kan! 🙂

Världens bästa paleo-paj hittar man här!!!  Har också fått tipset att om man vill bli av med lite kokossmak så kan man tillsätta lite lökpulver, det neutraliserar kokosen. Jag tycker att det funkar. (Alltså inte så att sparrisen smakar kokos, utan det är kokosmjöl och kokosmjölk och kokosolja i pajdeg och äggstanning.)


Bilden ovan är från min födelsedagspresent-kokbok; Green Kitchen Stories. De har ett recept där sparrisen hyvlas tunt och äts rå, ser proffsigt ut! Ska provas nästa gång jag ska impa på nån! (Typ på Päran i helgen!) Hittade dock inte receptet på nätet, så köp boken, älskar den redan! Fast jag har inte hunnit laga nåt ur den än..

Tjipp!

Leave a Reply

